נ', תושב חיפה בן 67, שסבל מלא פחות מארבעה גידולי סרטן על הכליה, הוא החולה הראשון בישראל שטופל באמצעות מערכת ניווט רובוטי, ללא ניתוח. כבר למחרת, אחרי שהגידולים נצרבו, הוא עזב את המרכז הרפואי כרמל ושב לביתו. הטיפול החדשני מנע ממנו ניתוח מורכב ואפילו כריתה של הכליה.
קראו עוד:
גם אישה בת 70, הסובלת מסרטן כבד ראשוני ומחלת כבד מתקדמת, עברה כבר טיפול באמצעות המערכת הרובוטית שהצליחה להגיע אל הגידול שלה, למרות גודלו ומיקומו הבעייתי. גם היא עזבה את בית החולים למחרת היום.
1 צפייה בגלריה
ניווט רובוטי רובוט
ניווט רובוטי רובוט
המכשיר במרכז הרפואי כרמל. "דיוק המערכת החדשה חוסך הקרנות סי-טי רבות לחולה ומצריך הקרנה אחת בלבד"
(צילום: אלי דדון)
המרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית נבחר למרכז הרפואי הראשון בארץ שמפעיל את המערכת הטכנולוגית הממוחשבת Cas-one, מתוצרת חברת Cascination השווייצרית. באמצעות זרוע רובוטית משוכללת ותוכנת תלת־ממד ייעודית, היא מאפשרת לסייע לרופא באמצעות ניווט מתקדם, תחת שיקוף סי־טי. בזכות המערכת הצליח הצוות הרפואי בכרמל לבצע צריבות מדויקות מאוד של גידולי סרטן וביופסיות מורכבות, ובכך להפחית כמעט למינימום את הסבל והכאב כרוכים בניתוחים קשים.
ד"ר ריאד חדאד, מנהל המחלקה הכירורגית ב' בכרמל, אחד המומחים המובילים בארץ בתחום ניתוחי הכבד והלבלב, מסביר כי למערכת הטכנולוגית החדשה יתרונות רבים. "אם עד היום, במקרים של נגע סרטני הממוקם במקום מורכב היינו צריכים 'לנחש' ולדקור את החולה מספר פעמים עד שהיינו פוגעים בגידול. כיום, מערכת הניווט הממוחשב מאפשרת לנו דיוק של 100% וראיית אזור הטיפול בהדמיית תלת־ממד מתקדמת. הזרוע הרובוטית, המצוידת בסנסור ובמחט מיוחדת, מובילה את ידו של המנתח עד לנקודה המדויקת ביותר של הגידול".
את מערכת הניווט, שעלותה כמיליון שקל, גילו במקרה ד"ר גולדברג וד"ר חדאד בתערוכת טכנולוגיה בשווייץ. "מיד כשראינו אותה הבנו שיש כאן גישה חדשנית שפותרת לנו בעיות מורכבות, והחלטנו לעשות הכול כדי להביא אותה אלינו"
ד"ר נטליה גולדברג, מנהלת מכון הדימות בכרמל, אומרת כי "דיוק המערכת החדשה חוסך הקרנות סי-טי רבות לחולה ומצריך הקרנה אחת בלבד. בנוסף, חוסכת המערכת הזרקות של חומרי ניגוד לחולה, חומרים שבחלקם בעייתיים לחולי כליות".
את מערכת הניווט החדשנית, שעלותה כמיליון שקל, גילו במקרה ד"ר גולדברג מנהלת מכון הדימות וד"ר חדאד בביקור בתערוכת טכנולוגיה בברן שבשווייץ. "מיד כשראינו אותה הבנו שיש כאן גישה חדשנית שפותרת לנו בעיות מורכבות בתחום הדגימות וצריבות נגעי הסרטן, והחלטנו לעשות הכול כדי להביא את המערכת אלינו לכרמל", אומרת ד"ר גולדברג.
"מאוד מרגש שהצלחנו במשימה", אומרים ד"ר גולדברג וד"ר חדאד, "המערכת ממצבת את מכון הרנטגן ומערך ניתוחי הכבד שלנו ברמה הגבוהה ביותר בישראל. אנחנו מובילים בחדשנות, וזאת גאווה גדולה".